מתן חודורוב: משרד עו"ד לענייני הגירה, זכויות אדם והסדרי מעמד

פליטים ומבקשי מקלט

עפ”י נתוניה של רשות האוכלוסין וההגירה, באוקטובר 2020, חיו בישראל קרוב ל-28,000 מבקשי מקלט שמקורם באריתריאה או סודן. בשל היכרותה בסכנת החיים העלולה לארוב להם במידה ויחזרו למדינות מוצאם, נמנעת מדינת ישראל מלגרשם לשם בחזרה, ומסדירה את שהייתם בגבולות המדינה באמצעות אשרת שהיה זמנית מסוג 2 (א) 5 שאותה יש לחדש מידי שישה חודשים או שנה. על אף שעל אשרת שהייה זמנית זו כתוב כי אינה מהווה רישיון עבודה, היא מאפשרת למבקשי המקלט לעבוד ללא הגבלה ברחבי מדינת ישראל, בשל התחייבותה של המדינה שלא לנקוט בפעולות האכיפה כלפי המעסיקים בעלי רישיון שהייה זמני זה. מבקשי מקלט שמועסקים נחשבים כזכאים לכל אותן זכויות העסקה שלהן זכאים העובדים הזרים, וזאת, למעט נקודות הזיכוי למס ההכנסה.

אבל רגע, מה ההבדל בין פליטים לבין מבקשי מקלט?

פליטים הם אנשים אשר נמלטו מביתם או מארצם בעקבות פרוץ מלחמה, או, לחילופין, משום שהפכו לנרדפים בשל גזעם, דתם, לאומיותם, שייכותם לתנועה מסוימת או דעותיהם הפוליטיות, והוכרו כפליטים במדינות המקלט שאליהם הגיעו.

מבקשי מקלט הם האנשים שנמלטו מארצם למדינה אחרת, והם מבקשים ממנה הגנה. במדינה שאליה הגיעו ייבחן מעמדם של האנשים הללו – האם הינם זכאים למעמד של פליטים או שאינם זכאים למעמד זה? במידה והם אם אינם זכאים למעמד זה – הם יגורשו. עד שמתקבלת ההחלטה הרלוונטית בעניינם, הם יוגדרו כ”מבקשי מקלט” במדינה.

אנשים כאלו, אשר בארצם נשקפת סכנה ממשית לחייהם ואף לזכויותיהם, יבקשו את המקלט המדיני במדינות אחרות, שרבות מהן (ובהן, אף מדינת ישראל) חתומות על אמנה בינלאומית הנוגעת למעמד הפליטים. אמנה זו קובעת, בין השאר, כי אין למדינה את הזכות לגרש אדם כזה או להשיבו למקום בו הוא עלול להיות צפוי לרדיפה.

בעת פניית פליט לקבלת מקלט מדיני, ניצבת המדינה בפני דילמה לא קלה – מצד אחד, חובתה המוסרית והחוקית היא לספק את המקלט הנדרש לאנשים הללו, אשר הסכנה נשקפת לחייהם, מאידך, קיימים לא מעט מקרים, כי ברגע האמת, עם הגעתם של הפליטים חסרי הישע אל גבולות המדינה שאמורה לספק להם מקלט מתוקף התחייבותה בחתימתה על האמנה, הצורך בהיערכות ואף בעיות ייחודיות שעלולות להתעורר בשל קליטת פליטים, גורמות למדינה שלא לכבד את התחייבותה למתן מקלט.

מעמדם של פליטים / מבקשי מקלט אינו מזהיר, במיוחד בעת הראשונה לאחר הגעתן לגבולות מדינת ישראל. משום כך, ליווי של עורך דין לענייני עובדים זרים, העוסק בהגירה על פניה השונים, יכול להקל, במידה ניכרת, על התהליכים שאותם יצטרך הפליט לעבור.

קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות: