מתן חודורוב: משרד עו"ד לענייני הגירה, זכויות אדם והסדרי מעמד

נוהל הורה קשיש כאשר יש ילדים נוספים

פרשנות דווקנית של נוהל הטיפול במעמד להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי מובילה למסקנה כי, אין אפשרות להסדיר מעמד של הורה קשיש אשר יש לו ילדים נוספים בחו”ל מאחר ואחד מתנאי הסף של נוהל הוא שלהורה הקשיש אין ילדים נוספים בחו”ל ומאחר ואין בנוהל כל התייחסות לטיב היחסים השוררים בין ההורה לילדו הנוסף הנמצא בחו”ל.

למרות האמור לעיל ובשל התכלית ההומניטרית המונחת בבסיסו של נוהל הורה קשיש קבעו בתי המשפט במדינת ישראל לא פעם כי, ראוי לפרש את הנוהל כך שיחול גם על הורים קשישים שיש להם ילדים נוספים בחו”ל שאין להם כל קשר עמם ואין להם כל אפשרות לקבל מאותם ילדים תמיכה כלשהי.

לעניין זה ראו דברי בית המשפט בעת”מ (ת”א) 1153/06 טטיאנה אולוכנוב ואח’ נ’ משרד הפנים כדלקמן:

“… שאלה היא כיצד לפרש את המונחים: “הורה בודד” וגם ש”למזמין אין ילדים נוספים בחו”ל”. העותרת התאלמנה מבעלה, ולכן היא עונה על הקריטריון של הורה בודד. איך נפרש את המושג “היעדר ילדים בחו”ל”?…. המשמעות שלמוזמן אין ילדים נוספים בחו”ל, זה שברמת היום יום, החודש או השנה אין להם למי לפנות. אין קשר טלפוני, לא חוגגים חגים במשותף, אין שמחות משותפות, אין למעשה דבר במשותף… לכן את הנוהל יש לפרש כאילו נכתב בו: “למוזמן אין ילדים נוספים בחו”ל, שעמם יש לו איזשהו קשר.”

אם כן על מבקש המעמד מכוח נוהל הורה קשיש להניח תשתית ראייתית מספקת אשר ממנה ניתן יהיה ללמוד על ניתוק הקשר בינו לבין ילדו הנוסף בחו”ל ועל העדר היכולת לקבל ממנו תמיכה כלשהי. דא עקא כי, המשימה להוכיח כי, בין ההורה הקשיש לבין הילד הנוסף אין כל קשר הנה בעייתית בלשון המעטה ונבדלת ממקרה אחד למשנהו.

לעניין זה ראו דברי בית המשפט הנכבד בעת”מ (ת”א) 1593/08 אלבורובה מינינו נגד משרד הפנים כדלקמן:

“…ודוק: המשימה להוכיח היעדר קשר מעוררת ביסודה קשיים ניכרים. לא הרי להוכיח קיומו של דבר, כלהוכיח את היעדר קיומו…. עם זאת, העותרים לא בחלו במאמצים ומשאבים, ועשו כל שאל ידם בכדי להשיג את הראיות הנדרשות.

ואכן, בתום מאמצים של שנים הצליחו להשיג שורה של מסמכים המעידים על מצבו של מיכאל, על שהותו ללא אשרה באוסטיה, ועל היעדר הקשר בינו לאמו. בהערת סוגריים נציין האם בכוונת המשיב לטעון כי על העותרת לעבור להתגורר בלא אשרה באוסטיה כדי שבנה שעל תפקודו באו ראיות יטפל בה? למרבה הצער, חרף כל זאת, נתקלו פעם אחר פעם בחומה בצורה של אטימות… דומה כי המשיב גמר אומר לדחות את בקשות העותרים, וכפועל יוצר מכך לא נתן את המשקל הראוי לשורת המסמכים שהונחו לפניו. בכל פעם נדרשו העותרים לבצע מקצה שיפורים בכדי שבקשתם תישקל פעם נוספת, עשו כן, אך פניהם הושבו ריקם, מנימוקים שברובם המכריע אינם רלוונטים..”
 
לעורך דין מתן חודורוב ניסיון רב בניהול הליכים להסדרת מעמד מכוח נוהל הורה קשיש במשרד הפנים. משרדנו מלווה את הפונים אליו החל משלב הגשת הבקשה ולאורך כל שלבי ההליך, ובין היתר, מתמודד בהצלחה עם הבעיות העולות תוך כדי הסדרת המעמד של הורים קשישים, והכל על מנת לממש את זכויות לקוחותינו, המגיעות להם על פי הדין. עורך דין מתן חודורוב ישמח ללוות אתכם בהסדרת עניינכם בנאמנות, מקצועיות, סובלנות וברגישות המתבקשת.
 
לתיאום פגישה ניתן לפנות למתן חודורוב משרד עורכי דין בטלפון 03-5750504

קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות: